Hoe gezond is watermeloen?

Een koude watermeloen eten op een snikheet strand? Heerlijk verfrissend! Maar zitten er eigenlijk voedingswaarden in watermeloen, of kunnen we net zo goed een fles water aan onze lippen zetten? Goed nieuws: watermeloen is niet alleen een waterkanon, maar ook hartstikke gezond. Waarom watermeloen gezond is? We zetten het voor u op een rij.

1. Verrassend veel voedingsstoffen!

Een watermeloen heet niet voor niets watermeloen: het bestaat voor 95% uit water! Maar daarnaast bevat het onder andere ook ijzer, vezels, kalium, vitamine C, lycopeen en bètacaroteen. Bètacaroteen is een antioxidant: deze beschermt de lichaamscellen tegen schadelijke invloeden. Bovendien wordt bètacaroteen omgezet in vitamine A (goed voor de huid, haar en ogen).

2. Proteïne-pitjes, gooi ze niet weg!

Lekker zo’n watermeloen, maar al die zwarte pitjes zijn lastig. Vaak worden ze met veel moeite (lees: met chirurgische precisie) verwijderd en verdwijnen ze linea recta in de prullenbak. Dat is jammer! Watermeloenpitjes bestaan namelijk voor 35% uit proteïne. Daarnaast zitten ze boordevol met vitaminen en mineralen. Eet u de volgende keer de pitjes wél op? Mooi! Tip: rooster ze, dat is lekkerder! Zo worden ze vaak gegeten in Azië.

3. Goed voor de lijn

Watermeloen is goed voor uw lijn: het werkt vochtafdrijvend, er zitten weinig calorieën in (slechts 37 per 100 gram) én u krijgt er een vol gevoel van (dag snackgedrag!).

 

4. Lycopeen, een krachtig antioxidant

Watermeloen zit vol met lycopeen. Dit is een zeer krachtige antioxidant die helpt beschermen tegen kanker en hart- en vaatziekten. Maar dat niet alleen! Zwangere vrouwen opgelet: Amerikaans onderzoek heeft aangetoond dat een hoog gehalte van lycopeen de kans op zwangerschapsvergiftiging met 40% verminderd. Ook goed om te weten: lycopeen wordt het best opgenomen in het lichaam na een vettere maaltijd (bijv. met olijfolie, feta of zalm).

5. Betere bloeddruk

Waarom watermeloen gezond is? Het bevat de essentiële aminozuren arginine en citrulline. Deze helpen bij de opbouw van stikstofmonoxide (NO). Deze stof werkt bloeddrukverlagend en helpt ter bescherming van hartinfarcten. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat als men 3 weken lang bij elke maaltijd een glas watermeloensap drinkt, de hoeveelheid arginine in het bloed met 22% toeneemt. Proost!

Kortom: Haal een joekel van een meloen in huis en ga (nóg) gezonder de zomer in!