SPORT & HOBBY

Atletiek  –  Balsport  –   Ballet   –   Denksport  –   Judo   –   Karten

Klimmen   –   Muziekles   –   Paardrijden   –   Scouting   –   Surfen

Turnen  –   Wandelsport   –   Zwemmen

KINDERSPORTEN – goed, gezond en leerzaam

Waarom het goed is om een kind te laten sporten?

Om een kind te laten sporten is ten eerste heel gezond. Door in beweging te zijn en te sporten is een kind actief bezig wat goed is voor de totale ontwikkeling. Niet alleen is het lichamelijk gezond en goed maar ook voor de sociale contacten bijvoorbeeld. Hierbij geven we een aantal voordelen:

  • het verbetert de conditie van het kind,
  • het is goed voor het zelfvertrouwen, doordat kinderen nieuwe dingen aanleren en na verloop van tijd merken dat de aangeleerde vaardigheden steeds beter gaan zullen ze hierdoor meer vertrouwen krijgen in hun eigen kunnen,
  • sporten kan een kind ook helpen om te gaan met emoties zoals verliezen, dit is goed voor de sociale ontwikkeling van het kind,
  • veel kinderen zullen door het sporten nieuwe vriendjes en vriendinnetjes maken,
  • het sporten leert kinderen over regels in een wedstrijd en eerlijk spel.

Door te sporten zullen kinderen meer beweging hebben wat dan weer helpt tegen obesitas en overgewicht.

Vanaf welke leeftijd kan mijn kind beginnen met een sport?

Kinderen kunnen al heel vroeg beginnen met sporten en kunnen dit de rest van hun leven blijven doen. Er wordt echter vaak aangeraden om kinderen te niet laten deelnemen aan competitieve sporten voordat ze de leeftijd van 7 jaar hebben bereikt. Als kinderen voor deze leeftijd beginnen met een competitieve sport is er een grotere kans dat kinderen te maken krijgen met zware teleurstellingen en stress tot gevolg. Hierdoor is de kans groot dat ze geen zin meer hebben om te sporten en het sporten opgeven wat natuurlijk zonde is.

Kinderen jonger dan 7 jaar.

Voor kinderen jonger dan 7 jaar is het belangrijk dat ze vooral spelenderwijs ervaring opdoen. Bijvoorbeeld het vangen en trappen van een bal of beginnen met zwemmen. Als ze eenmaal een bal beter kunnen vangen zullen ze ook met meer vertrouwen een sport gaan beoefenen. Als ouder kan hierbij je kind helpen door af en toe een balletje te trappen in de tuin…
De kinderen maken op deze leeftijd een minder groot verschil tussen jongens en meisjes, dus een gemengde teamsport is helemaal geen probleem op deze leeftijd.

 

Kinderen van 2 tot 3 jaar

Bij deze jonge leeftijdscategorie kunnen we nog niet echt spreken van sporten. De kinderen ontwikkelen nog maar net hun motorische vaardigheden. Toch is het goed om ook al op deze leeftijd te bewegen. Enkele goede activiteiten die geschikt zijn voor kindjes van twee tot drie jaar:

  • rennen in de tuin
  • gymastiek
  • kleine stukjes wandelen
  • water spelletjes

Kinderen van 4 tot 6 jaar

Rond het vierde of vijfde levensjaar gaat het rondjes rennen, springen en gooien van een bal al aardig. Vanaf deze leeftijd heeft het kind zijn lichaam motorisch gezien al een stuk beter onder controle en zal het nu bijvoorbeeld wat meer evenwicht en balgevoel gaan ontwikkelen, met een betere hand- en oogcoördinatie. Ook kan het kind beginnen met zwemles vanaf vijf of zes jaar. Het is belangrijk dat het kind lekker bezig is met bewegen, maar het is volstrekt normaal dat het gooien van een bal bijvoorbeeld toch nog lastig blijft. Je kind is nog volop in ontwikkeling, houd hier rekening mee en zorg ervoor dat je kind ook nog voldoende rust krijgt. Een aantal geschikte sporten of spellen:

  • dansen
  • hinkelen
  • touwtje springen
  • simpele balspellen
  • driewieler
  • zwemmen, zwemles

Kinderen van 7 tot 10 jaar

Het spelen in een eerste vorm van competitie is nu een goede mogelijkheid. Het is een goede leeftijd om op zoek te gaan naar een leuke sport, maar zorg er voor dat je een kind nooit dwingt om voor een sport te kiezen. De spieren en coördinatie van je kind zijn ondertussen drastisch verbeterd en het uitblinken van een bepaalde sport voor je kind is nu al mogelijk. Ook de conditie begint nu een grotere rol te spelen en het is voor je kind makkelijker om langere tijd te sporten. Enkele sporten in competitieverband die goed passen bij de leeftijd van een zeven-, acht-, negen-, of tienjarige:

  • slagbal
  • gymnastiek
  • voetbal
  • tennis
  • zwemmen
  • fietsen
  • skaten
  • judo
  • tafeltennis
  • skiën
  • paardrijden
  • vechtsporten zoals karate, worstelen, judo en anderen

Kinderen van 10 jaar en ouder

Nu hebben kinderen een beter beeld en kunnen ze zich gaan richten op bijvoorbeeld een competitie, de ouders kunnen ook nu nog een belangrijke rol spelen in het begeleiden en omgaan met de resultaten. Speciaal talent kan nu ontdekt worden en met speciale aandacht kan je ervoor zorgen dat dit talent verder wordt ontwikkeld.
Vanaf deze leeftijd kunnen er ook af en toe uitjes bij zitten met het sportteam, denk aan een voetbal- of hockeykamp bijvoorbeeld.
Vanaf deze leeftijd treed er een groter verschil op tussen jongens en meisjes en kunnen gemengde sporten moeilijk gaan. Zo zullen meisjes merken dat ze tijdens het sporten het fysiek vaak afleggen tegen jongens van dezelfde leeftijd wat vervelend kan zijn in een gemengde sport. Al hoeft dit, afhankelijk van de sport, geen probleem te zijn.

Vanaf deze leeftijd kan een kind te maken krijgen met een groeispurt en andere kenmerken van het opgroeien. Dit kan er voor zorgen dat het kind onhandiger beweegt en moeite krijgt met zijn of haar lichaam. Toch is het ook voor deze leeftijd belangrijk om te sporten; het is een sociale activiteit en het helpt bij het halen van doelstellingen en het begrijpen van de uitspraak “oefening baart kunst”. Vanaf een jaar of 12 is je kind beter bestemd om deel te nemen aan een serieuzere sport competitie. Enkele goede sporten voor een kind van 10 jaar en ouder:

  • onder begeleiding fitnessen
  • teamsporten in het algemeen
  • atletiek
  • roeien
  • indoor klimmen
  • rennen
  • softbal
  • rugby
  • basketbal
  • cheerleaden
  • volleybal
  • duiken
  • hockey
  • waterpolo
  • golf
  • ijshockey
  • zeilen

Wat kan ik als ouder doen om mijn kind te helpen?

Indien je kind nog niet sport is het goed om te weten dat kinderen vaak het gedrag van hun ouders overnemen. Als je dus zelf een sport beoefend zoals bijvoorbeeld tennis, zal je kind eerder geneigd zijn om ook te gaan sporten en zo nu en dan al een balletje te slaan als hij mee gaat.

Enkele tips die ervoor zorgen dat je kind het sporten leuk blijft vinden:

  • help je kind beter te worden in het sporten, door er bijvoorbeeld mee te spelen in de achtertuin,
  • ga zelf als ouder kijken als je kind gaat sporten en blijf bij ze (mits dit niet afleid van de training),
  • moedig je kind aan om verder te blijven gaan als het even tegen zit, leg uit dat ook verliezen bij het sporten hoort,
  • leg uit waarom bepaalde regels zo zijn en waarom regels belangrijk zijn om te volgen,
  • kinderen maken ongetwijfeld fouten tijdens het sporten, reken ze hier niet op af,
  • leg uit dat winnen niet altijd zit in het winnen van een partij of het als eerste eindigen, het behalen van een eerste band bij judo is ook een overwinning,
  • ga als ouder niet tegen de beslissingen van eventuele scheidsrechters of trainers in waar je kind bij is. Dit zal het gezag ondermijnen,
  • je bent als ouder vaak snel boos of beschermend als er oneerlijk spel is tegen je kind, probeer echter rustig te blijven in een dergelijke situatie.

 

Verplicht je kind niet om te sporten.

Het is belangrijk dat je je kinderen niet te veel pushed om te sporten, kinderen (met name jonge kinderen) moeten plezier hebben in wat ze doen. Er zijn ouders die erg veel druk op hun kind zetten om te presteren terwijl het kind er misschien mentaal en fysiek nog helemaal niet klaar voor is. Laat het kind verschillende sporten proberen, kijk wat de vriendjes en vriendinnetjes aan sport doen. Het zal altijd voorkomen dat een kind op een bepaald moment geen zin heeft om naar de training te gaan, dit is niet erg en volkomen normaal. Moedig het echter wel aan om te gaan en leg uit dat training belangrijk is om verder te komen. Een andere praktische tip, wanneer je kind bijvoorbeeld niet naar de voetbaltraining wil, kan zijn om te zeggen dat dat prima is maar dat er vervolgens de komende week ook thuis niet meer gevoetbald zal worden.

Tot slot, er is een grote keuze aan sporten voor kinderen zoals paardrijden, voetbal, hockey, judo… belangrijk is dat het kind een sport doet waar hij of zij plezier aan beleefd.

 

Bron: www.mijnkind.com

Het allerbelangrijkste blijft dat je kind plezier heeft in de sport die hij of zij beoefent. Kinderen die op jonge leeftijd plezier beleven aan het sporten, hebben hier de rest van hun leven profijt van. Motiveer je kind en laat het zich trots voelen op elke prestatie die het levert!