Manieren voor sterke botopbouw

Het is makkelijk om onze botten als vanzelfsprekend te beschouwen. Ze doen tenslotte al hun werk zonder dat we daar eigenlijk erg in hebben. Maar als een bot breekt, is het een groot probleem. Botten hebben tijd nodig om te genezen, zelfs voor kinderen.

Het hebben en bouwen van sterke botten in de kindertijd, legt een basis voor botgezondheid gedurende je hele leven. Botdichtheden wordt voornamelijk opgebouwd als we kinderen en tieners zijn. Het proces van botopbouw is meestal rond de leeftijd van 20 voltooid. Als volwassenen vervangen we nog steeds oud bot door nieuw bot, maar dat gaat wat langzamer. Na verloop van tijd worden onze botten zwakker.

Kinderen met sterke botten hebben een betere kans om botzwakte op latere leeftijd te voorkomen. Als ouder kun je helpen door ervoor te zorgen dat kinderen de drie belangrijkste ingrediënten voor gezonde botten krijgen:
calcium, vitamine D en lichaamsbeweging.

 

Geef kinderen voldoende calcium

Calcium is een mineraal dat bekend staat om het opbouwen van gezonde botten. Het wordt gevonden in zuivelproducten, bonen, sommige noten en zaden en groene bladgroenten. Het wordt ook vaak toegevoegd aan voedingsmiddelen zoals sinaasappelsap of ontbijtgranen.

Wat je kunt doen

Moedig uw kinderen aan om calciumrijk voedsel te eten: Als uw kind zuivel eet, kan uw arts of diëtist u vertellen hoeveel u moet serveren op basis van leeftijd. Jongere kinderen hebben mogelijk elke dag 2-3 porties vetarme zuivel nodig, terwijl oudere kinderen mogelijk 4 porties nodig hebben. Probeer gewone voedingsmiddelen te vervangen door voeding met een hoog calciumgehalte. Geef amandelboter in plaats van pindakaas of met calcium verrijkt sinaasappelsap in plaats van gewoon sap.

 

Geef kinderen een vitamine D-supplement

Vitamine D (soms gelabeld vitamine D3) helpt het lichaam calcium op te nemen. Maar de meeste kinderen eten niet veel voedingsmiddelen die vitamine D bevatten. Omdat vitamine D zo belangrijk is, raden zorgverleners alle kinderen aan een vitamine D-supplement te nemen als ze niet genoeg krijgen in hun dieet. Zelfs baby’s moeten vitamine D nemen, tenzij ze minstens 32 gram formule per dag drinken.Wat je kunt doen Vraag uw arts, verpleegkundige, arts-assistent of diëtist hoeveel vitamine D uw kind nodig heeft en wat de beste manier is om het te krijgen.

Moedig kinderen aan om te sporten

Onze spieren worden sterker naarmate we ze meer gebruiken. Hetzelfde geldt voor botten. Gewichtdragende activiteiten zoals wandelen, rennen, springen en klimmen zijn vooral goed voor het opbouwen van bot. Ze gebruiken de kracht van onze spieren en zwaartekracht om druk uit te oefenen op onze botten. De druk zorgt ervoor dat het lichaam sterker bot opbouwt. Activiteiten zoals fietsen en zwemmen zorgen niet voor deze dragende druk. Ze zijn geweldig voor de algehele gezondheid van het lichaam, maar kinderen moeten ook een soort gewichtdragende oefening doen.

Wat je kunt doen

Zorg ervoor dat uw kind elke dag minstens een uur fysieke activiteit krijgt, inclusief gewichtdragende oefeningen. Iedereen moet voldoende calcium, vitamine D en lichaamsbeweging krijgen. Maar deze zijn echt belangrijk voor kinderen – vooral als ze groeien tijdens de pré-teen- en de tienerjaren. Vitamine D en calcium kunnen ook nuttig zijn als onderdeel van een medische behandeling. Zorgverleners schrijven ze vaak voor wanneer kinderen herstellen van fracturen of orthopedische operaties, zoals spinale fusie voor scoliose.

bekijk dit eens:

Wil je op de hoogte blijven?

Kidsenco
Author: Kidsenco